Tällä sivulla tiedotamme Digivarikon tapahtumista. Ellet ole vielä ilmoittautunut, tee se nyt!
Mukaan ehtii pitkin matkaa. Saat sähköpostiisi tiedon tulevista tapahtumista ja salasanan materiaalipankkiin. Jokaisen digivarikon materiaalit; videot ym. tullaan tallentamaan materiaalipankkiin.
Ilmoittaudu mukaan!
Digivarikko päättyi 30.4.24
Kiitos kaikille osallistujille! Sivuston materiaalit ovat käytettävissä 31.12.2024 saakka.
KEVÄT 2024
Canva -työpaja maanantaina 25.3.24 klo 18-20, Seinäjoella (Suomen Yrittäjäopiston tiloissa). Mukaan mahtuu max. 8 osallistujaa/ryhmä. Ilmoittautumiset Hennalle viimeistään 23.3. Mainitse mahdollinen erikoisruokavalio tarjoiluja varten.
DIGIVARIKKO 10. Tekoäly yksin- ja mikroyrittäjän apurina
Torstaina 21.3.24 klo 17.00 -19.00
Videotallenne katseltavissa täällä 30.4.24 saakka: www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
Oletko miettinyt, että miten voisit hyödyntää tekoälyä yritystoiminnassasi ja helpottaa arjen työtäsi? Miten tekoälyllä luodaan kilpailuetua? Miten kirjoitetaan hyviä prompteja?
Älä jää yksin pähkäilemään vaan tule kuulolle Tekoäly yrittäjän apurina I -verkkotyöpajaan. Saat konkreettisia ja selkeitä vinkkejä ja ideoita tekoälyn hyödyntämiseen yritystoiminnassasi tai työssäsi. Tavoitteena on, että jokaiselle osallistujalle jää käteen jotain konkreettista, millä lähteä kehittämään omaa toimintaansa. Työpajan sisältö soveltuu kaikille, riippumatta osallistujien lähtötasosta tekoälytyökalujen käytössä.
Sisältö
•Perehdytään perustyökaluihin kuten ChatGPT, Copilot, Gemini
•Tutustutaan erilaisten esimerkkien kautta tekoälytyökalujen käyttökohteisiin ja mahdollisuuksiin yrittäjän arjessa.
•Opitaan kirjoittamaan hyviä prompteja (komentoja) tekoälylle
•Osallistujat saavat lisäksi erilaisia linkkejä ja esimerkkejä itseoppimisen tueksi työpajan jälkeen.
Asiantuntijana toimii Jonna Muurinen Kuulu Oy:sta. Hän on työskennellyt viimeiset 23 vuotta markkinoinnin, viestinnän ja median parissa Suomessa ja ulkomailla. Jonna on valmentanut jo satoja ihmisiä ja yrityksiä hyödyntämään tekoälyä. Hän on saanut erinomaista palautetta niin vasta-alkajilta kuin edistyneemmiltä tekoälyn käyttäjiltä selkeästä, innostavasta ja käytännön esimerkkejä sisältävästä tyylistään.
Ilmoittaudu työpajaan viimeistään 19.3.2024 tästä linkistä: https://zef.fi/s/1mrqjlxh/
Tervetuloa mukaan😊
Työpaja järjestetään yhteistyössä EU:n maaseuturahoitteisen Digiäly käyttöön -hankkeen kanssa.
SYKSY 2023
DIGIVARIKKO 9. Laita tekoäly hommiin!
Torstaina 12.10.23 klo 17.30 – n. klo 18.30
Videotallenne on katseltavissa täällä: www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
Kun nappaat tekoälystä työkaverin, pääset digimarkkinoinnin tehtävistä nopeammin ja sujuvammin eteenpäin. Pääset jatkossa helpommalla, nopeutat ja tehostat tekemistä, etkä joudu pähkäilemään yksin.
Saat pikakatsauksen isosta muutoksesta, työkaluista, opit mitä on promptaus ja miten käytännössä voit pistää tekoälyn tuottamaan sinulle sisältöjä niin someen, sähköpostiviesteihin kuin verkkosivuillesi tai verkkokauppaan.
Pääset näkemään käytännön esimerkkejä siitä, miten eri työkaluja käytetään pika-apuna, tuotetaan esimerkiksi verkkokaupan lean canvas, luodaan laskeutumissivu, kehitetään olemassa olevaa sisältöä eri kanaviin tai laaditaan verkkosivun UKK (usein kysytyt kysymykset) käden käänteessä.
Lopuksi lyhyt yhteenveto kaikkien varikkojen keskeisistä asioista.
DIGIVARIKKO 8. Google – markkinoi, mittaa ja tehosta -verkkovalmennus
Torstaina 7.9.23 klo 17.30 – n. 19.30 (lopetusaika joustava, riippuen kysymysten ym. määrästä)
Videotallenne on katseltavissa täällä: www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
Liity mukaan suoraan tästä: Liity valmennukseen napsauttamalla tästä
• Googlen hakukonemarkkinoinnin perusteet
• Ads -opastus
• Ads -tili Googlessa
• Mainontakampanjan rakentaminen
• Esimerkkejä digitaalisen maksetun mainonnan mahdollisuuksista
Mitkä ovat sinun tavoitteesi, mitä mittaat, mikä on sinulle menestyksen mittari?
• Google Analytics 4
• Facebook Business työkalut
• Pikselit ja mittarit
• Tuloksen mittaaminen
• Muut työkalut markkinoinnin tehostamiseen
Google-asiantuntijana ja valmentajana kouluttaja Antti Kattelus, Suomen Yrittäjäopisto
DIGIVARIKKO 7. Googlesta kaveri -verkkovalmennus
Torstaina 24.8. klo 17.30 – n. 19.00 (lopetusaika joustava, riippuen kysymysten ym. määrästä)
Videotallenne on katseltavissa täällä: www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
Liity mukaan suoraan tästä: Liity valmennukseen napsauttamalla tästä
Hakukoneoptimointi (SEO) on asiakasta ymmärtävää sisällöntuotantoa, jossa huomioidaan sisältömarkkinoinnin perusteet ja avainsanat.
Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan löydettävyyttä ja sijoituksia Googlen hakutuloksissa. Läpikäydään mm.
- SEOn perusteet ja käytännöt
- Avainsanojen suunnittelu ja työkalut
- Google My Business
KEVÄT 2023
Instagram -työpaja keskiviikkona 19.4.23 verkossa
Ei ennakkoilmoittautumista. Voit osallistua suoraan ao. linkistä:
Liity työpajaan napsauttamalla tästä
Canva -työpaja tiistaina 21.2.23, Seinäjoella (Hotelli-Ravintola Alma)
Työpajassa opit Canvan käyttöä ja saat tehtyä yrityksesi näköistä materiaalia someen, esitteisiin, hinnastoihin, printtiin jne. Annemari kouluttaa ja opastaa ohjelman käyttöön. Ilmoittaudu joko aamuryhmään klo 8.00–9.30 tai iltaryhmään klo 17.30–19.00. Mukaan mahtuu max. 7 osallistujaa/ryhmä. Ilmoittautumiset Hennalle viimeistään 16.2. Mainitse mahdollinen erikoisruokavalio tarjoiluja varten.
DIGIVARIKKO 6. SOMEMAINONTA
LIVE: Somemainonta keskiviikkona 18.1.23 klo 9.00 – 9.20 Liity mukaan tästä
Varikko 6. materiaalit www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
METAn mainostyökalut sekä Facebook- ja Instagram-mainonta. Opit luomaan METAn mainospikselin, mukautettuja kohderyhmiä, mainoksia ja katsomaan analytiikasta perustunnuslukuja, joiden avulla ymmärrät mainonnan tehokkuutta ja toimivuutta paremmin.
METAn Facebook ja Instagram ovat edelleen suosituimmat somekanavat ja sieltä ne sinunkin asiakkaasi ovat löydettävissä. Mainonta näissä kanavissa on kohtuullisen edullista ja mikä parasta olet yksin- tai mikroyrittäjänä samalla viivalla kuin isot yritykset. Voit kohdentaa mainoksesi juuri heille, joille haluat ja kasvattaa yleisöä. Ja kun kohdennat jo verkkosivuillasi (jos sellaiset on) käyneille, markkinointisi tehostuu huomattavasti.
SYKSY 2022
DIGIVARIKKO 5. SISÄLLÖNTUOTANTO
Varikko 5. materiaalit www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
Rakennat sisällöt, mission, asiakaslupauksen ja asiakkaan halun pohjalta.
”Oletko sinäkin ladannut valmiita somen sisältökalentereita ja ideapohjia netistä? Ne lupaavat sinulle sisältöjä seuraaviksi kuukausiksi + markkinointi tehostuu, myynti kasvaa ja oma tuskailusi sisällöntuotannon parissa poistuu.
Jos olet kokeillut, tiedät etteivät nämä temput tepsi. Olet kohta taas samassa jamassa. Valmiiden sisältökalentereiden ja listojen ongelma on ulkopuolisuus ja aivan liian yleinen sisältö. Kun kaikki tuuppaavat samantyyppistä sisältöä ja muistavat julkaisuissa runeberginpäivää, naistenpäivää tai lähestyvää joulua, yleisö svaippaa seuraavaan ja lähinnä haukottelee. Ei kiinnosta.
Kun itse rakensin julkaisukalenterin oman missioni ja oman yritykseni asiakkaiden tarpeiden ja tavoitteiden avulla, huomasin muutoksen. Oikea yleisö kiinnostui ja homma alkoi toimia. Nyt rakennan asiakkailleni erilaisia sisältöbuusteja.
Tule mukaan ja käynnistä 14 päivän sisällöntuotannon tehobuusti. Buustissa sisällöt rakennetaan oman yrityksen asiakaslupauksen, mission ja asiakkaan tarpeiden ja tavoitteiden ympärille. Tämä on pienyrittäjän ja erityisesti omaa asiantuntemusta ja palveluita myyvän yrittäjän treeniohjelma. Tuotat yrityksesi someen kahden viikon sisältöideat jokaiselle päivälle, julkaiset ne ja tutkit tuloksia.
Jos sinulla on valmiina asiakaslupaus, missio, arvot ja tunnistat ihanneasiakkaasi ja hänen halunsa ja tarpeensa, pääset nopeammin vauhtiin.”
Tässä digivarikossa opit:
- Perusteet sisältömarkkinointiin, mistä on kyse?
- Toimivan sisällöntuotannon kaavan LLTA (=LUPAUS, LUNASTUS, TODISTUS, AKTIVOINTI)
- Tunnistamaan ihanneasiakkaasi ja vastaamaan kysymyksiin oston eri vaiheissa
DIGIVARIKKO 4. SOSIAALINEN MEDIA
LIVE: Sosiaalinen media – Liity mukaan tästä
Torstaina 22.9.2022 klo 9.00 – 9.20
Marja kertoo somen trendeistä 2022-2025. Somecase: nuoren yrittäjän TikTok ja Insta. Mitä voimme oppia näistä?
Varikko 4. opasvideot ym. materiaalit: www.digivarikolle.fi/materiaalipankki
”Sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa yrittäjien ja yritysten markkinointikanava. Uusia somekanavia nousee kuin sieniä sateella ja paineet kasvavat. Pitäisi pysyä mukana ja tavoittaa asiakkaat siellä, missä he viettävät aikaa. MUTTA MISSÄ SOMEKANAVASSA?
Facebookin kuolemasta on puhuttu jo 10 vuotta, mutta niin se vaan porskuttaa. Nyt kaikki puhuvat TikTokista. Pitäisikö se ottaa vakavasti? LinkedIn, Twitter, Pinterest, Jodel.
Ei ihme, jos päätä särkee.
Varikolle on valittu vain ne kanavat, jotka ovat kaikkein suosituimpia (joissa eniten sinunkin asiakkaitasi) ja joissa on mahdollista kustannustehokkaasti tavoittaa omat asiakkaat.”
KEVÄT 2022
DIGIVARIKKO 1. Tavoite – bisneksesi digitaalinen tavoite ja tehtävä?
LIVE: Startti verkossa – Liity starttiin napsauttamalla tästä
24.3. 2022 klo 9.00 – 9.20
Tule kuulemaan koko digivarikon tavoitteet, toimintaohjeet, sisällöt ja aikataulut.
”Ehkä kysyt itseltäsi miksi sinun pitää asettaa ja määrittää tavoitteet tarkasti. Eikö se
vain riitä, että ne ovat sinun päässäsi ja tiedät: tämä on unelmani, tämä on
tavoitteeni? Kuvittele, että istut autossa ilman päämäärää ja ilman navigaattoria,
lähdet vain matkaan. Millä todennäköisyydellä löydät oikean paikan? Todennäköistä
on, että kierrät ympyrää ja päädyt aivan eri paikkaan kuin mihin tähtäsit. Sama
vertaus toimii tavoitteissa. Epätarkat tavoitteet johtavat epätarkkoihin tuloksiin.”
Tee itsellesi palvelus, siirry digimarkkinoinnin taitajiin ja luo ensimmäiseksi
tavoitteet!
Tavoitteellisen digimarkkinoinnin opastusvideot & työkirjat x 5
Videot ja työkirjat löydät materiaalipankista
Aloita työt:)
LIVE: Sparraus verkossa
12.4.2022 klo 9.00 – 9.45
Tässä verkkosparrauksessa saat vastauksia kysymyksiisi, neuvoja ja vinkkejä liittyen digivarikko 1. teemoihin.
DIGIVARIKKO 2. Brändi, maine, mielikuva ja tarina
4.5.2022
Katso opastusvideo, jossa kerrotaan erottuvan tarinan kaava, asemointi, kategoria, ostajan motiivit ja syy käyttää brändiä.
”Brändin muotoilu eli erottuvan tarinan rakentaminen. Digimaailmassa brändi on
vahva kilpailuvaltti ja tunteisiin vetoavan tarinan päälle rakentuu yrityksen kasvu.
Jos yrityksellä ei ole rohkeutta ja erottuvaa brändiä, se jää mauttomaksi ja
värittömäksi ja häviää massaan. Silloin on todella vaikea erottua muista ja rakentaa
kasvua. Kirkas brändi kertoo sekunneissa mistä on kyse, mitä brändi lupaa
asiakkaalle ja mitä hänen pitää tehdä.”
Videon ja työkirjan löydät materiaalipankista
LIVE: Brändi -työpaja verkossa – Liity työpajaan napsauttamalla tästä
18.5.2022 klo 13.00 – 14.00
Käytännönläheistä opastusta Digivarikko 2. teeman ja materiaalien pohjalta.
DIGIVARIKKO 3. Toimiva verkkokauppa ja verkkosivu
LIVE: 25.5.2022 klo 9.00 – 9.20 Liity mukaan napsauttamalla tästä
Aiheena: 1. Verkkokaupan tilannekatsaus: korona muutti ostokäyttäytymisen, sodan vaikutukset kysyntään, tuotteiden saatavuus, inflaatio jne. Verkkokauppiaiden kokemuksia.
2. Näin saat homman toimimaan -> Digivarikko 3. sisältöjen lyhyt esittely.
”Jos sinulla ei ole verkkokauppaa, onko yrityksesi olemassa? Verkkosivu on toimivan
digimoottorin sydän. Miten rakennat toimivat verkkosivut – millainen rakenne, mitä
sisältöjä ja minkä alustan valitset? Entä jos valitsisit verkkokaupan? Tai vaihdat
verkkokauppaan? Asiakkaan ostopolun hahmottaminen verkkokaupassa.”
Videot ja työkirjat löydät materiaalipankista
LIVE: Sparraus verkossa – Liity sparraukseen napsauttamalla tästä
14.6.2022 klo 9.00 -9.45
Tässä verkkosparrauksessa saat vastauksia kysymyksiisi, neuvoja ja vinkkejä liittyen digivarikko 3. teemaan.